Selamat Datang ke Portal Rasmi Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia

Senarai Homestay di Malaysia
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

Sidang Media Prestasi Pelancongan Separuh Tahun Pertama 2019

NOTA PERCAKAPAN
YB DATUK MOHAMADDIN KETAPI
MENTERI PELANCONGAN, SENI DAN BUDAYA MALAYSIA

SIDANG MEDIA
PRESTASI PELANCONGAN SEPARUH TAHUN PERTAMA 2019

ARAS 6, TOURISM MALAYSIA MEDIA CENTRE
21 OGOS 2019, 10.00 PAGI

  1. Selamat pagi dan terima kasih atas kehadiran anda semua di majlis sidang media untuk berkongsi berkenaan Prestasi Industri Pelancongan Bagi Separuh Tahun Pertama 2019.
  2. Perbelanjaan pelancong pada Separuh Tahun Pertama 2019 meningkat sebanyak +6.8% iaitu RM41.69 bilion berbanding RM39.0 bilion pada tempoh yang sama pada tahun 2018.
  3. Ketibaan pelancong ke Malaysia meningkat sebanyak +4.9% iaitu sejumlah 13,354,575 (tiga belas juta, tiga ratus lima puluh empat ribu, lima ratus tujuh puluh lima) pelancong telah melawat Malaysia pada tempoh tersebut berbanding 12,730,368 (dua belas juta tujuh ratus tiga puluh ribu tiga ratus enam puluh lapan) pelancong pada tempoh yang sama pada 2018.
  4. Perbelanjaan per kapita meningkat sebanyak +1.9% iaitu RM3,121.6 pada separuh tahun pertama 2019 berbanding RM3,0464.7 pada separuh tahun pertama 2018.
  5. Manakala Purata Tempoh Malam (Average Length of Stay) juga meningkat 0.4 malam iaitu 5.8 malam pada tahun 2018 kepada 6.2 malam pada tahun 2019.
  6. Sumbangan kepada perbelanjaan pelancongan adalah dari pasaran jarak dekat seperti Singapura, Indonesia, Thailand dan Brunei serta dari pasaran sederhana seperti China, India dan Korea Selatan disebabkan jumlah ketibaan yang tinggi serta peningkatan kepada Purata Tempoh Malam (Average Length of Stay).
  7. Perbelanjaan pelancong tertinggi mengikut 3 negara teratas ialah Singapura; RM11.56 bilion, China; RM7.09 bilion dan Indonesia; RM5.71 juta.
  8. Perbelanjaan per kapita (Per Capita Expenditure) tertinggi bagi 5 negara teratas disumbangkan oleh pasaran jarak jauh dan jarak sederhana iaitu Arab Saudi, United Kingdom, Kanada, Amerika Syarikat dan China.
  9. Manakala per kapita tertinggi mengikut jarak pasaran adalah dari pasaran jarak jauh iaitu Arab Saudi (RM11,376.9.0), bagi pasaran jarak sederhana ialah China (RM4,546.0) dan bagi pasaran jarak dekat ialah Vietnam (RM3,303.2).
  10. Purata tempoh tinggal pelancong asing atau Average Length of Stay (ALOS) di Malaysia telah disumbangkan oleh pelancong dari pasaran jarak jauh.
  11. Lima (5) negara teratas bagi purata tempoh tinggal pelancong asing tertinggi ialah Arab Saudi, Perancis, Jerman, Belanda dan Kanada.
  12. Penyumbang kepada 10 ketibaan pelancong tertinggi merupakan pasaran jarak dekat (ASEAN) dan jarak sederhana (Asia Utara dan Asia Selatan).
  13. Negara-negara penyumbang 10 ketibaan tertinggi bagi pasaran jarak dekat ialah Singapura, Indonesia, Thailand, Brunei, Filipina dan Vietnam dan bagi jarak sederhana ialah China, India, Jepun dan Korea Selatan.
  14. Singapura, Indonesia dan China masih mengekalkan kedudukan sebagai tiga (3) negara utama ketibaan pelancong ke Malaysia.
  15. Di peringkat serantau, secara keseluruhan kesemua pasaran iaitu pasaran jarak dekat, sederhana dan jauh telah merekodkan peningkatan positif bagi ketibaan pelancong asing untuk tempoh separuh tahun pertama 2019.
  16. Prestasi ketibaan pelancong menunjukkan peningkatan positif secara bulanan yang dipengaruhi oleh faktor cuti Tahun Baru Cina pada bulan Februari, cuti sekolah bagi Malaysia dan Singapura pada bulan Mac, cuti Hari Raya Aidilfitri pada bulan Mei beserta cuti sekolah dan permulaan cuti musim panas telah menggalakkan ketibaan pelancong dari pasaran jarak sederhana dan jarak jauh ke Malaysia.
  17. Prestasi pelancongan bagi Separuh Tahun Pertama 2019 telah menunjukkan peningkatan positif dan diharap trend peningkatan ini berterusan sepanjang tahun sejajar dengan aspirasi Visit Malaysia 2020 agar Malaysia kekal berdaya saing dalam industri pelancongan global.
  18. Saya juga mengambil kesempatan untuk berterima kasih kepada semua pihak yang menyokong usaha-usaha kementerian ini dalam merancakkan industri pelancongan di Malaysia.

Sekian, terima kasih.
Kemaskini Terakhir :